måndag 30 november 2009

Finlandssvensk


Jag pratade precis med en kusin i telefon. Det kändes så nära fast hon bor så långt ifrån mig. Men avståndet har minskat avsevärt, sedan vi började kommunicera via datorn!! Hon har en handarbetsaffär i Finland och nu har de gjort en fantastiskt fin hemsida. Titta på den här: Craftchest

Fin va??!!

Sen berättade hon att hon ska och se Carola i Lappfjärds kyrka!! Den kyrkan är stor. Det är plats för 3000 personer i den, så det är rätta stället för Carola att uppträda i. Läs mer här om Lappfjärd. Bilden ovanför föreställer Lappfjärds kyrka!

Å sen för att förtydliga mina finlandssvenska rötter: jag är av finlandssvenskt ursprung. Finland tillhörde Sverige i 600 år!! Det är längre än vad Skåne har tillhört Sverige. Skåne tillföll Sverige vid freden i Roskilde 1658! Tänk på det nästa gång ni pratar med nån finlandssvensk. För det klassiska felet svenskar gör är att säga till en finlandssvensk att hon/han pratar så bra svenska!! Då märker man hur dåligt de kan sin egen svenska historia!!

1 kommentar:

  1. Nu är jag inom bloggvärlden också.Det var en trevlig pratstund i telefon idag.Hoppas att jag får en bra plats i Lappfjärdskyrka på fredag.

    SvaraRadera